Barcelona estén les graelles per a motos a 36 cruïlles amb control semafòric
Aquesta senyalització redueix un 90% les situacions de risc d'accidents provocats per les motocicletes
Les 36 cruïlles regulades amb semàfors de la ciutat més transitades tindran reservat un espai perquè s'hi aturin les motos. Aquesta senyalització, entre el pas de vianants i la línia on s'aturen els cotxes, ja va començar a funcionar el maig del 2008 com a prova a les cruïlles dels carrers de Balmes-Gran Via de les Corts Catalanes, Ganduixer-passeig de la Bonanova i Aragó-Vilamarí. En aquests encreuaments l'Ajuntament ha comprovat que aquesta senyalització ha fet reduir un 90% el risc d'accidents amb moto, segons explicava ahir el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, el qual hi afegia que «en els punts de la ciutat on s'ha fet la prova pilot s'ha detectat que els incidents atribuïbles a les motos, que representen un percentatge molt petit del nombre total d'accidents, s'han reduït entre un 11% i un 20%».
Gràcies a la prova pilot que es va començar a fer l'any passat, l'Ajuntament va detectar que la graella de color groc que s'havia pintat a terra no era prou visible ni entenedora per als conductors. Per això, ara que la nova senyalització s'estendrà a un total de 36 cruïlles de la ciutat, es canviarà i es combinarà la graella de color groc amb el dibuix d'unes motocicletes, com ja s'ha pintat a la cruïlla entre la Gran Via de les Corts Catalanes i el carrer Pau Claris.
La nova senyalització, que el consistori anomena zones avançades per a motos (ZAM), evita que les motocicletes zigzaguegin entre els cotxes quan encara estan en moviment, impedeix que els motoristes envaeixin el pas de vianants i dóna més visibilitat als conductors dels vehicles per veure les motos, ja que són al davant. Aquestes graelles reservades a les motos també eviten els accidents relacionats amb la velocitat a la qual arrenquen aquests vehicles i els cotxes. En definitiva, millora la seguretat de vianants i conductors, «perquè ordena els elements que conflueixen en un encreuament», explicava Narváez. Motos i vehicles tenen l'espai diferenciat sense envair el pas de vianants.
El regidor de Mobilitat reconeixia, però, que amb la nova senyalització no es pot assegurar la desaparició del 100% dels accidents que passen en una cruïlla, «ja que n'hi ha molts que no els produeixen les motos».
Perquè l'Ajuntament pinti aquesta senyalització en un encreuament, s'hi han de complir un seguit de condicions: ha de formar part d'un itinerari com el de la Gran Via de les Corts Catalanes o el carrer Balmes; la proporció entre motos i cotxes ha de superar el 25%, segons expliquen des del consistori, i a més, els carrils han de tenir una amplada superior als 2,50 metres; i la cruïlla també ha de tenir acumulació de vehicles perquè la sincronització semafòrica els obliga a aturar-se, ja sigui perquè han de fer un gir des d'un carrer anterior o per congestió en hores punta.
D'ara fins a final d'any l'Ajuntament pintarà una desena d'espais reservats a les motos a les cruïlles amb la Gran Via de les Corts Catalanes i el carrer Aragó. La resta de graelles, fins que s'arribi a les 36, es pintaran l'any vinent, segons assegurava el regidor Narváez.
LES 36 CRUÏLLES
Càmeres per detectar les infraccions dels motoristes
L'Ajuntament de Barcelona treballa per millorar la seguretat dels motoristes, segons explicava ahir el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez. Les 36 graelles reservades per a motos s'afegeixen a altres iniciatives com ara les zones 30 i l'augment del nombre d'aparcaments per a motos, que segons Narváez s'ha incrementat un 13,1%, fins a arribar a les 42.023 places del 2005 al 2008. «Totes aquestes iniciatives fan que Barcelona serveixi de model per a altres ciutats», assegurava el regidor de Mobilitat.
A totes aquestes mesures, que ja estan en vigor a la ciutat, se n'hi afegirà una altra: la d'instal·lar càmeres a les cruïlles. En aquest sentit, el regidor de Mobilitat va assegurar que abans que s'acabi l'any instal·larà una càmera a la cruïlla entre la Diagonal i el carrer Balmes, «per detectar els moviments erràtics de les motos». Aquesta càmera formarà part d'una prova pilot que s'estendrà a una vintena de cruïlles més i que està en fase d'adjudicació. Tal com ha passat amb les graelles per a motos, que s'han implantat en diverses cruïlles, les càmeres també es podrien col·locar en tots aquells encreuaments que l'Ajuntament consideri perillosos.