cultura

la crònica

Katrina, l'heroïna d'adolescència

Katrina, una jove camperola, s'enamora d'un mariner que l'encaterina en el ball de la fira: s'hi casa i el segueix cap a la terra meravellosa que li ha promès a cau d'orella. I es trobarà sola, en una barraca a la costa, mentre l'home passa mesos a alta mar. Katrina començarà una vida dura, no imaginada, de treball i dedicada a la família. A la vellesa i de camí de retorn a la casa on va néixer, Katrina es pregunta si valia la pena tot plegat; si en la tria de l'home i, per tant d'una opció vital, no es va equivocar. Asseguda en una església, reflexiona sobre el sentit final que té la vida. Les desventures de Katrina, però sobretot la seva història de força, van impressionar, sacsejar emocionalment, una adolescent Rosa Regàs en els seus dies d'internat, i va convertir la protagonista del llibre de l'escriptora finlandesa Sally Salminen en una heroïna femenina de capçalera. Aquestes primeres lectures, diguem-ne virginals, amb què ens estrenem, de bateig en certa manera, serveixen, en aquest cas a Regàs, com a excusa introductòria per establir un nexe d'unió amb el títol de la lliçó inaugural, Els meus personatges literaris preferits, que va fer del cicle Madame Bovary i Cia. Personatges femenins de la literatura, que impartirà l'escriptora Maria Àngels Cabré, en quatre sessions, a partir d'aquest dimecres, a la Casa de Cultura . Perquè l'autora de La canción de Dorotea, emocionada ja que era la seva primera conferència en terres gironines, va insistir en la xerrada, que va omplir l'Aula Magna, en la funció acumulativa que ha de tenir la lectura no tant com a font de coneixement enciclopèdic sinó per establir un criteri propi, lliure, independent. Fora d'un discurs de gènere, entén Rosa Regàs, a més, que el lector és també part creativa davant d'una història i d'un personatge. Com que anava d'heroïnes, víctimes de l'amor, la professora Cabré va demanar a Regàs si es quedava amb Emma Bovary o Anna Karènina. Al capdavall, són els homes que els donen veu. Per a Rosa Regàs, són ells, i les normes socials de l'època, que els escriuen el final tràgic. Perquè, una dona escriptora hauria allunyat Anna Karènina de la via del tren?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.