Política

opinió

El referèndum possible

Els catalans som una minoria dins l'Estat, per la qual cosa no té sentit consultar tots els espanyols

La Cons­ti­tució del 1978 és una cons­ti­tució democràtica, homo­lo­ga­ble a qual­se­vol altra cons­ti­tució euro­pea, que va ser votada majo­ritària­ment pels ciu­ta­dans de Cata­lu­nya i de l'Estat. Amb tot, la Cons­ti­tució té man­can­ces impor­tants des de la pers­pec­tiva de l'orga­nit­zació ins­ti­tu­ci­o­nal: la per­vivència de la monar­quia, en tant que ins­ti­tució here­ditària; un Senat que, tal com està con­fi­gu­rat actu­al­ment, pràcti­ca­ment no ser­veix per a res, més enllà de retri­buir polítics apar­tats de la pri­mera línia política; la manca d'un model d'orga­nit­zació ter­ri­to­rial i, con­següent­ment, la manca d'un límit a la soli­da­ri­tat entre les comu­ni­tats autònomes, i també, per al que aquí interessa, el fracàs de l'encaix de Cata­lu­nya en l'Estat. La prova és el vot en clau naci­o­na­lista que es pro­du­eix elec­ci­ons rere elec­ci­ons, les mani­fes­ta­ci­ons mul­ti­tu­dinàries que hi ha hagut a Bar­ce­lona en els dar­rers anys i el debat que hi ha actu­al­ment al si de la soci­e­tat cata­lana sobre la pos­si­bi­li­tat que els cata­lans i les cata­la­nes puguin ser con­sul­tats sobre si volen seguir for­mant part d'Espa­nya o no. En les dar­re­res elec­ci­ons al Par­la­ment de Cata­lu­nya, en què hi va haver una alta par­ti­ci­pació elec­to­ral, pro­pera al sei­xanta-vuit per cent, una àmplia majo­ria de cata­lans van votar per opci­ons par­tidàries d'aquesta con­sulta o referèndum.

Amb la legis­lació vigent, Cata­lu­nya no pot con­vo­car aquest referèndum. Cal pre­ci­sar que hi ha diver­ses vies per con­vo­car-lo; entre d'altres, que ho faci l'Estat, amb l'apro­vació del Congrés dels Dipu­tats; modi­fi­car la llei orgànica esta­tal de referèndums per per­me­tre que la Gene­ra­li­tat els pugui con­vo­car; tras­pas­sar a la Gene­ra­li­tat la potes­tat de con­vo­car-los mit­jançant una llei de les que pre­veu l'arti­cle 150.2 de la Cons­ti­tució, o refor­mar l'arti­cle 92 de la Cons­ti­tució per per­me­tre que la Gene­ra­li­tat ho pugui fer. Cal tenir en compte que la Cons­ti­tució es va refor­mar recent­ment en el ter­mini d'un mes per modi­fi­car-ne l'arti­cle 135, a instàncies de qui econòmica­ment governa Europa. Per què no es modi­fica pel mateix pro­ce­di­ment l'arti­cle 92? El pro­blema és que totes aques­tes vies estan en mans de les for­ces polítiques majo­ritàries a l'Estat i, en par­ti­cu­lar, del Par­tit Popu­lar, que té majo­ria abso­luta al Congrés dels Dipu­tats i al Senat.

El govern de l'Estat ja ha dit que està en con­tra de la cele­bració del referèndum i en aquest sen­tit han anat les decla­ra­ci­ons del pre­si­dent i de la vice­pre­si­denta del govern quan par­len d'apli­car la lega­li­tat vigent i diuen que dis­po­sen de mit­jans per evi­tar que es rea­litzi, insi­nu­ant l'apli­cació de l'arti­cle 155 de la Cons­ti­tució, que per­met sus­pen­dre l'auto­no­mia, o de dema­nar la res­pon­sa­bi­li­tat penal dels diri­gents polítics que no obe­ei­xin les direc­trius de l'Estat. També es poden esmen­tar les decla­ra­ci­ons del minis­tre d'Afers Estran­gers, que és qui pot exer­cir més influència als estats estran­gers i a la Unió Euro­pea, mit­jançant les ambai­xa­des; la impug­nació, per pri­mera vegada, d'una decla­ració sobi­ra­nista del Par­la­ment, que no té cap mena d'efecte jurídic, mal­grat que el Par­la­ment s'ha refe­rit al dret d'auto­de­ter­mi­nació de Cata­lu­nya en diver­ses oca­si­ons, o la des­ti­tució del fis­cal en cap de Cata­lu­nya per les decla­ra­ci­ons que va fer, mal­grat que indi­cava que la con­sulta s'havia de fer en el marc de la lega­li­tat.

Per fer front a aquesta situ­ació, el Par­la­ment està ela­bo­rant una llei de con­sul­tes que, a la vista de la posició del govern de l'Estat, pre­vi­si­ble­ment serà recor­re­guda al Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal, el qual n'orde­narà la sus­pensió, tal com està esta­blert a la llei. Arri­bats a aquest punt, s'albira la pos­si­bi­li­tat de con­vo­car unes elec­ci­ons en clau ple­bis­citària; és a dir, en què les opci­ons elec­to­rals inde­pen­den­tis­tes es pre­sen­tes­sin a les elec­ci­ons amb aquest punt pro­gramàtic perquè el Par­la­ment, en funció del suport elec­to­ral que rebes­sin aques­tes opci­ons per part de la ciu­ta­da­nia, declarés uni­la­te­ral­ment la inde­pendència de Cata­lu­nya, cosa que supo­sa­ria un con­flicte de pri­mer ordre amb l'Estat.

De tota manera, és difícil d'enten­dre des de la pers­pec­tiva dels prin­ci­pis democràtics que els cata­lans no puguin ser con­sul­tats sobre si volen seguir for­mant part d'Espa­nya o no, quan una àmplia majo­ria democràtica del Par­la­ment ha expres­sat la volun­tat de fer una con­sulta. És democràtic escu­dar-se en la Cons­ti­tució i l'orde­na­ment jurídic vigent, quan aquest es pot modi­fi­car? Els cata­lans som una mino­ria de població dins de l'Estat, per la qual cosa no té sen­tit con­sul­tar tots els espa­nyols. És com si en un estat on hi hagués una àmplia majo­ria d'homes no es pogués con­sul­tar només les dones sobre si elles han de por­tar burca o no. Si els cata­lans volen ser inde­pen­dents o no, se'ls ha de pre­gun­tar a ells. Això és tan ele­men­tal que els cas­te­llans en diuen una pero­gru­llada.

El pro­blema és que des d'Espa­nya es nega l'existència del poble català i s'entén que els cata­lans som una part del poble espa­nyol i no ens reco­nei­xen la iden­ti­tat pròpia, mal­grat tenir unes con­cep­ci­ons polítiques i cul­tu­rals dife­rents, que es posen de mani­fest en una idi­o­sincràsia, una llen­gua pròpia i una volun­tat de ser, dife­ren­ci­ada, expres­sada rei­te­ra­da­ment en les suc­ces­si­ves elec­ci­ons.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.