salut
IA aplicada a les emergències mèdiques per una resposta més àgil
L’eina servirà per optimitzar el dimensionament del SEM i la ubicació de la flota d’ambulàncies al carrer
En ple debat sobre les virtuts i també els perills de la Intel·ligència Artificial (IA), avui s’ha presentat un projecte que permetrà aplicar aquesta tecnologia a l’àmbit de la salut per respondre de forma més àgil i eficient a les emergències mèdiques. L’objectiu és crear una eina predictiva de la demanda que permeti adaptar la capacitat de resposta i gestió del SEM davant de possibles emergències i establir també les bases per a futures innovacions tecnològiques en l’àmbit dels serveis sanitaris de Catalunya, informa l’ACN.
A partir de les dades de 27 milions d’incidències gestionades pel SEM, l’eina desenvolupada per l’organisme i el centre tecnològic CIDAI ja ha començat a provar-se i ha obtingut resultats “molt interessants”. “És un primer pas per conèixer l’activitat que tindrem i dimensionar-nos per assegurar que no ens manquen recursos i que no els malmetem quan no són necessaris”, ha explicat avui Anna Fontquerni, directora del SEM. L’objectiu és anar aplicant progressivament el model per, entre d’altres, planificar millor els efectius a la central o fer canvis en la dimensió i ubicació de la flota d’ambulàncies.
El SEM rep cada dia entre 8.000 i 10.000 trucades que es tradueixen entre 2.500 i 3.500 mobilitzacions d’ambulàncies. “No parlem d’estalvi de recursos, parlem d’eficiència. No és el mateix rebre 4.000 trucades en un dia tranquil que 14.000 en un pic durant la grip. Això ens obliga a adaptar-nos per dimensionar l’activitat en tot moment”, ha deixat clar Raimon Dalmau, cap de l’Àrea de Sistemes d’Informació, TIC i Dades del SEM. “Fins ara hem aconseguit resultats interessants amb la demanda prevista i la real, tot i que encara estem en fase d’aprenentatge, a partir d’ara hem de fer que el model aprengui i verificar que dona respostes fiables en un cicle d’un any”, ha afegit Dalmau.
Maria Galindo, secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, ha reflexionat que fins no fa gaire la IA “semblava no tenir aplicacions clares” per millorar el dia a dia de la gent però que amb l’eina es demostra que pot ser eficaç per millorar el funcionament d’un servei tan complex com el SEM. En aquest sentit, Galindo ha refermat l’aposta del govern per la transformació digital del conjunt de la societat i per escalar l’ús de la IA a altres serveis.