Blanco i Montilla acorden el traspàs de rodalies per l'1 de gener però no en concreten el cost
La Generalitat estudia la creació d'una empresa pública que gestioni el servei a partir del 2011, quan expira el contracte amb Renfe
Fins al dia abans, el govern català es mirava amb escepticisme els possibles resultats de la visita de Blanco a Barcelona, la primera com a ministre de Foment. A la sortida de la reunió amb Montilla al Palau de la Generalitat, l'aire era tot un altre. Tots dos es mostraven «satisfets» amb l'acord, que desbloqueja una de les carpetes catalanes recollides a l'Estatut, que parla de regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció del servei duts a terme per la Generalitat, a més de la potestat tarifària. Al juliol es formalitzarà l'acord en la comissió bilateral Estat-Generalitat. L'entesa arriba dos anys després de l'anunci de traspàs del president espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, que va parlar del gener del 2008 com a data per fer-lo efectiu.
En els termes de l'acord s'estipula que durant el 2010 Renfe continuarà prestant el servei, però des de l'1 de gener vinent, els dos governs controlaran rodalies i proposaran el nomenament de la direcció. La Generalitat assumirà exclusivament el servei a partir del 2011 i decidirà si renova el contracte a Renfe, que expira el 31 de desembre de l'any que ve. Si no és el cas, els recursos materials i humans de rodalies passarien a la Generalitat. En aquest sentit, Montilla va voler tranquil·litzar sindicats i empleats de la companyia en subratllar que «es mantindria els treballadors amb tots els seus drets». Blanco va assenyalar que es tracta d'un traspàs d'una «enorme complexitat tècnica i jurídica».
Del cost, però, no se'n va parlar. Formarà part de l'ordre del dia d'una comissió mixta formada per Foment, Renfe i la Generalitat que establirà el valor i els criteris d'actualització dels serveis transferits. Tot i això, el ministre va voler deixar clar que el traspàs anirà «acompanyat de la major inversió» feta mai per Foment en les rodalies de Barcelona i va recordar que hi ha previstos 4.000 milions d'euros fins al 2015 per a la xarxa. Blanco va afegir que el principal «problema de fons» de la negociació no era només la quantificació, sinó de qui havien de dependre els trens i la plantilla de Renfe, que finalment quedaran sota el paraigua de la Generalitat.
Regionals, aparcat
El que tampoc no es va abordar en la reunió d'ahir va ser el traspàs dels trens regionals –els que discorren íntegrament per Catalunya–, també previst a l'Estatut.
Nadal rep cinc trucades del ministre en un mes
Que la relació entre la Generalitat i el nou ministre de Foment és més fluida que amb Magdalena Álvarez es va fer evident ahir amb la visita de José Blanco a Barcelona. En el mes que fa que és ministre, ha trucat fins a cinc vegades el conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal. El contrast es va acompanyar de declaracions: «Em veuran molt acordant i resolent problemes aquí a Catalunya», va advertir Blanco, que va remarcar la «màxima lleialtat institucional» entre els dos governs i va destacar que Catalunya ocupa «el primer lloc en l'agenda de visites oficials a un president autonòmic». Montilla va dir que l'acord demostra que «quan es vol, es pot». La sintonia també es va escenificar al carrer Nicaragua, on Blanco, vicesecretari general del PSOE, es va reunir amb l'executiva del PSC, que va qualificar de «somni fet realitat» el traspàs, però li va reclamar una «empenta» amb la resta de carpetes catalanes obertes.
Notícies relacionades
Notícies de ...
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 08-05-2009, Pàgina 8
- El Punt. Barcelona 08-05-2009, Pàgina 8
- El Punt. Camp de Tarragona 08-05-2009, Pàgina 10
- El Punt. Comarques Gironines 08-05-2009, Pàgina 10
- El Punt. Penedès 08-05-2009, Pàgina 8
- El Punt. Maresme 08-05-2009, Pàgina 8
- El Punt. Vallès Occidental 08-05-2009, Pàgina 8