Societat
Catalunya deixa enrere la nevada a marxa lenta
Interior defensa la gestió de l’emergència i només admet disfuncions
La meteorologia va afavorir ahir la recuperació progressiva de la normalitat després del col·lapse provocat per la nevada caiguda dilluns. Tot i així, el transport públic i el subministrament elèctric –serveis que històricament fallen en cas de temporal ja sigui de pluja, vent o neu– van continuar donant problemes. Especialment, l’electricitat. L’última previsió era que el 70% dels abonats afectats per l’apagada –majoritàriament a la demarcació de Girona– poguessin sortir de la foscor.
Pel que fa a la xarxa ferroviària, els Ferrocarrils de la Generalitat van suprimir la circulació de tres línies per evitar noves incidències al tram del Vallès, que al matí va acumular retards de fins a dues hores. A Rodalies Renfe, també van ser habituals els retards i en el cas del tram entre Vilassar i Mataró de la R1, es va suspendre la circulació durant diverses hores a causa del fort onatge. En mitja i llarga distància, es va mantenir la suspensió dels trens des de Barcelona cap a Girona, Portbou i França. No obstant, a mitja tarda es va habilitar un servei alternatiu d’autobús Barcelona-Girona-Portbou.
Aquest servei per carretera es va poder oferir gràcies al restabliment total del trànsit a la AP-7. No obstant, l’obertura del pas de la Jonquera va provocar cues de fins a 49 km en direcció a França per la circulació de camions, que fins aleshores havien estat estacionats. També es van registrar retencions de fins a 29 km a la N-II. En tots dos casos, el govern va fer gestions amb les autoritats franceses per agilitzar el pas per la frontera.
L’altra part de la xarxa viària principal que presentava complicacions va ser la de les Gavarres, on ahir va continuar la retirada de vehicles i el pas de màquines llevaneus.
Dues morts
La mort d’un home de 45 anys trobat enmig de la neu en una urbanització de Tordera (Maresme) es va desvincular del temporal. Segons el secretari general d’Interior, Joan Boada, les investigacions dels Mossos d’Esquadra apunten a una mort natural. La neu i el glaç sí que podrien haver causat la mort d’un home a Portvendres, a la Catalunya Nord.
Pel que fa a la gestió del temporal, tots els membres del govern que ahir van comparèixer públicament van destacar l’excepcionalitat de l’episodi meteorològic de dilluns i com, malgrat això, la situació estava pràcticament normalitzada 24 hores més tard. Tot i això, van admetre disfuncions. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va reconèixer deficiències en la informació que van rebre els usuaris del transport ferroviari.
Pel que fa a Interior, el conseller Joan Saura va titllar de “força eficient” la resposta dels diferents serveis d’emergència, encara que va admetre que era millorable, com en el cas de la mobilització dels reforços en els parcs de bombers. Més dur va ser amb el Servei Meteorològic de Catalunya, de qui va dir que ha de millorar les previsions, i amb les elèctriques: “Un cop es restableixi el subministrament ja parlarem de responsabilitats”.
D’altra banda, Saura va demanar disculpes a la persones que no van poder tornar a casa.
Pel que fa a la xarxa ferroviària, els Ferrocarrils de la Generalitat van suprimir la circulació de tres línies per evitar noves incidències al tram del Vallès, que al matí va acumular retards de fins a dues hores. A Rodalies Renfe, també van ser habituals els retards i en el cas del tram entre Vilassar i Mataró de la R1, es va suspendre la circulació durant diverses hores a causa del fort onatge. En mitja i llarga distància, es va mantenir la suspensió dels trens des de Barcelona cap a Girona, Portbou i França. No obstant, a mitja tarda es va habilitar un servei alternatiu d’autobús Barcelona-Girona-Portbou.
Aquest servei per carretera es va poder oferir gràcies al restabliment total del trànsit a la AP-7. No obstant, l’obertura del pas de la Jonquera va provocar cues de fins a 49 km en direcció a França per la circulació de camions, que fins aleshores havien estat estacionats. També es van registrar retencions de fins a 29 km a la N-II. En tots dos casos, el govern va fer gestions amb les autoritats franceses per agilitzar el pas per la frontera.
L’altra part de la xarxa viària principal que presentava complicacions va ser la de les Gavarres, on ahir va continuar la retirada de vehicles i el pas de màquines llevaneus.
Dues morts
La mort d’un home de 45 anys trobat enmig de la neu en una urbanització de Tordera (Maresme) es va desvincular del temporal. Segons el secretari general d’Interior, Joan Boada, les investigacions dels Mossos d’Esquadra apunten a una mort natural. La neu i el glaç sí que podrien haver causat la mort d’un home a Portvendres, a la Catalunya Nord.
Pel que fa a la gestió del temporal, tots els membres del govern que ahir van comparèixer públicament van destacar l’excepcionalitat de l’episodi meteorològic de dilluns i com, malgrat això, la situació estava pràcticament normalitzada 24 hores més tard. Tot i això, van admetre disfuncions. El conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, va reconèixer deficiències en la informació que van rebre els usuaris del transport ferroviari.
Pel que fa a Interior, el conseller Joan Saura va titllar de “força eficient” la resposta dels diferents serveis d’emergència, encara que va admetre que era millorable, com en el cas de la mobilització dels reforços en els parcs de bombers. Més dur va ser amb el Servei Meteorològic de Catalunya, de qui va dir que ha de millorar les previsions, i amb les elèctriques: “Un cop es restableixi el subministrament ja parlarem de responsabilitats”.
D’altra banda, Saura va demanar disculpes a la persones que no van poder tornar a casa.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.