Societat

Polèmica a França per una campanya antitabac amb referències sexuals

Les associacions de famílies demanen la retirada dels cartells, que evoquen una fel·lació, perquè els troben "indecents"

L'organització Defensa dels No Fumadors (DNF) ha llançat una campanya publicitària que recorre a imatges sexuals per convèncer els joves de deixar el tabac. En les imatges apareixen tres joves en posició de fer una fel·lació, però en lloc de tenir un penis a la boca hi tenen un cigarret. Tots tres adolescents tenen al cap la mà d'un home de mitjana edat, amb el gest d'obligar-los a la pràctica sexual a la que fa referència el cartell. I el lema és: Fumar és ser esclau del tabac.

La campanya ha causat controvèrsia entre les associacions familiars, que critiquen que s'arribin a aquest extrems en la lluita contra el tabaquisme i en demanen la retirada. Els creadors de la campanya sostenen, però, que el sexe és una manera d'atraure l'atenció dels joves després que el discurs convencional sobre els perjudicis sobre la salut que causa el tabac hagi fracassat. Les imatges es publicaran en diaris i es distribuiran pels locals d'oci.

Per l'associació Famílies de França, la campanya és "indecent" i "irrespectuosa" amb els joves. "És provocativa i irrespectuosa, perquè són imatges que degraden els joves, així que és indecent", ha declarat la delegada general de Famílies de França, Christiane Therry. Els cartells, sosté la portaveu, contenen uns judicis de valors "propers a la denigració i a la discriminació".

Famílies de França ha decidit portar la campanya davant l'Autoritat de Regulació Professional de la Publicitat (ARPP), una institució que, tanmateix, no té capacitat sancionadora i que únicament podria emetre una notificació recomanant la retirada dels cartells. L'única via per prohibir la campanya seria la judicial, però de moment la organització no té previst recorre-hi, ha detallat Therry.

Els responsables de la campanya, elaborada per l'agència de publicitat BDDP & Fils, entenen que en l'imaginari col·lectiu, la fel·lació és un símbol perfecte de la submissió que, en aquest cas, s'ha usat per representar l'esclavatge dels fumadors al tabac.

El president de l'associació DNF, Gérard Audureau, considera que el cigarret ja no fa por als joves, així que utilitzar el sexe és una manera d'atraure l'atenció.

Continuen augmentat els fumadors
La campanya de l'ANF és un esforç més per rebaixar el número de fumadors a França, que continua en ascens. Després d'una lleugera baixada per la prohibició de fumar en espais públics, inclosos també els restaurants i bars, l'any 2009 es van consumir 54.900 cigarrets, el que suposa una augmentació del 2,6% respecte de l'any anterior i situa el consum als registres del 2007, abans de la llei antitabac.

El número de joves entre els 16 i els 20 anys que fumen també ha crescut fins a representar el 18% del total del col·lectiu l'any 2009, contra el 14% registrat l'any anterior.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
PALAMÓS

Estudien apel·lar per aturar la construcció de Residencial Cala S’Alguer

PALAMÓS
societat

Adjudiquen les obres de la depuradora de Bot, a la Terra Alta

Bot
societat

Impulsen la formació de persones amb discapacitat en matèria digital

Barcelona
GIRONA

Girona Centre i l’Ajuntament presenten el cartell de la cursa del carrer Nou

GIRONA
societat

Milloraran els Jardins d’Emma, un interior d’illa de l’Eixample, a partir del setembre

Barcelona
Urbanisme

Caos, sorpresa i poca informació en l’estrena dels canvis de mobilitat a Sants

Barcelona
OLOT

Adjudiquen el servei de menjadors escolars de la Garrotxa

OLOT
societat

Escolta Jove de la Diputació de Barcelona ha atès més de cent mil joves en dos anys

Barcelona
societat

Una explotació del Collsacabra pateix l’atac del llop per sisena vegada

Pruit