El núvol volcànic provoca el caos al Prat en obligar-lo a tancar durant set hores
Entre les 8.30 i les 15.30 es van cancel·lar 400 vols i 40.000 passatgers es van quedar sense poder volar
Aena va decidir ahir, conjuntament amb Eurocontrol –l'organisme europeu que coordina el trànsit aeri– tancar 16 dels aeroports que gestiona, entre ells els del Prat, Girona, Reus, Sabadell, Palma, Menorca i Son Bonet. Cal afegir-hi el d'Alguaire, a Lleida, en mans de la Generalitat. Al Prat es van cancel·lar 400 vols; a Girona, 111; a Reus, 18, i a Alguaire, 6. Pel que fa a les illes, a l'aeroport de Palma es van haver de suspendre 419 operacions i al de Menorca, 33. El d'Eivissa no es va haver de tancar, però es van cancel·lar 16 vols. I als aeroports de Sabadell i Son Bonet, malgrat que es van tancar, no es va cancel·lar cap vol perquè no hi ha trànsit comercial.
L'espai aeri es va reobrir a dos quarts de quatre de la tarda, tot i que es va trigar a restablir la normalitat. Al Prat, els primers avions no van aterrar fins que va passar una hora. Es va tractar de dos vols d'Egyptair, provinent del Caire, i d'Aeroflot, des de Moscou. Els primers enlairaments van tenir lloc cap a dos quarts de set de la tarda, quan va sortir un avió de la companyia Swiftair a Sevilla i un d'Iberia a Madrid. El director de l'aeroport, Fernando Echegaray, preveia ahir que la normalitat es recuperaria a partir de les vuit del vespre, i entre aquesta hora i mitjanit havien de d'aterrar i enlairar-se 120 aeronaus.
Echegaray va recomanar, a primera hora del matí, que els passatgers s'informessin a les seves companyies a través dels telèfons de contacte habituals i dels que les aerolínies van habilitar de forma excepcional per reforçar la comunicació amb els usuaris. Es volia evitar que l'aeroport es col·lapsés, però de poc va servir la recomanació. Milers de viatgers es van traslladar a l'aeroport, bé perquè desconeixien que s'havia tancat o bé per trobar-hi in situ una solució.
Solucions a l'aeroport
L'argentina Elena Fernández havia sentit per ràdio la recomanació del responsable de l'aeroport, però va decidir tanmateix presentar-s'hi. «Tenia por que si no venia no em paguessin o no pogués fer cap canvi», va explicar. Aquesta dona havia de volar a Palma amb Vueling, una de les companyies que va registrar un volum més gran de passatgers que van formar llargues cues davant de les taules que s'hi van habilitar per atendre totes les reclamacions. El director de vendes d'aquesta companyia, Juan Carlos Iglesias, va explicar que la principal solució que es va donar va ser recol·locar els passatgers en vols posteriors. «Vam pensar a habilitar transports alternatius, però no és fàcil», va assenyalar. Aquesta mesura no va ser del gust de tothom, com ara José Antonio Oria, que havia de ser a Sevilla aquest dilluns per motius laborals. «Me'n vaig a l'estació a buscar el tren. Ja reclamaré els diners a Vueling», va dir. Aquesta companyia oferia diferents possibilitats, com poder volar a la mateixa ruta fins el 19 de maig i canviar a una destinació propera a la cancel·lada fins el 24 d'abril.
La principal por de les persones a qui les companyies buscaven plaça en un altre avió era que es repetís la situació perquè l'espai aeri continués tancat. Com el cas de Pedro Calle, que havia de volar ahir a Quito amb Iberia i ha estat recol·locat per a un vol avui. Ahir al matí la incertesa era gran, ja que no se sabia quan es reobriria el trànsit aeri i fins i tot els informadors de les companyies alertaven de la possibilitat que avui continués tancat. «M'han posat en un vol demà –explicava ahir– però m'han donat un telèfon d'informació per si l'aeroport avui no està operatiu. Ja veurem què passa, potser he de tornar a venir», va especular.
Les companyies van reforçar els serveis d'informació amb personal que explicava, en les mateixes cues, quina era la situació, tot i que per la incertesa de vegades poques respostes podien aportar, més enllà de la disponibilitat de les companyies a recol·locar els viatgers o reemborsar-los els diners. Els passatgers es van prendre la situació, en general, amb força resignació, i no es van viure escenes de crispació tot i les llargues cues i els canvis de plans. N'hi van haver –els més afortunats– que ho van viure com una possibilitat d'allargar les vacances, com li va passar a Ana de Matos, que farà turisme per Madrid mentre espera que surti el vol a Caracas.