Societat

Mig any de trànsit complicat per obres del TGV, el metro i el pla ZP

Urbanisme

Rases i paletes al carrer. I, de retruc, trànsit complicat. Serà la imatge d'aquest any a Barcelona, tenint en compte que el pla de dinamització econòmic de l'Estat inclou 303 obres a la ciutat, que s'afegiran a les de les grans infraestructures del transport ja en marxa.

Serà mig any d'obres al carrer. Els primers 65 projectes de millora començaran a executar-se aquest abril. L'últim pintor hauria d'enllestir l'última obra al desembre, ja que el pla ZP fixa com a condició que s'acabin aquest 2009. Per això l'Ajuntament de Barcelona demana "comprensió" als veïns, va avançar ahir el tinent d'alcalde i portaveu municipal, Jordi William Carnes.

Carnes admet que "tota obra genera molèsties inevitables que intentarem que siguin poques". El consistori ha començat ja a traslladar als responsables del trànsit el gruix d'actuacions perquè en proposin les mesures correctores per evitar embussos.

El garbuix de petites obres s'afegiran a les del TGV, que es centren a Sagrera i Sants, i que afectaran aviat els carrers Provença i Mallorca de l'Eixample. També hi ha força places i carrers en obres per la línia 9 del metro: Lesseps, Sanllehy, Collblanc... En pocs dies s'enderrocarà el viaducte de la ronda del Mig i hi ha pendents millores en carrers com Balmes, Meridiana, Marina i Gran Via.

El tipus de transport que més pateix les obres al carrer són l'autobús i el taxi. Els dos han patit durant el 2008 una important davallada d'usuaris. El bus en va perdre un 7% i el taxi pateix els efectes de la crisi.

I és que la recessió és omnipresent. En general, els projectes d'obres municipals de senzilla execució que sortien a concurs rebien mitja dotzena d'aspirants a executar-les. Les tres-centes obres del pla ZP n'han rebut una mitjana de 10 cadascun. L'allau de constructores i paletes interessats no en rebaixarà la qualitat, ja que el pla estatal té un pressupost tancat i no permet rebaixar despeses ni subcontractar.

Per això, els concursos d'obra "es decidiran atenent a la rapidesa d'execució", va avançar Carnes. I és que malgrat que el trànsit ha disminuït un 5% els últims quatre mesos a Barcelona per la crisi, l'acumulació d'obres públiques -el 2009 bat el rècord d'inversió pública, amb 1.028 milions- podria complicar-ne la mobilitat a determinats barris que ja acullen força actuacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.