Societat

Operació TGV Nord

Infraestructures

No repetir el caos de Sants. Amb aquest objectiu Adif i Renfe iniciaran a partir del 31 de gener l'operació TGV a l'estació de Sant Andreu Comtal. Una operació que, tal com va passar ara fa dos anys a l'estació de Sants, serà complexa, llarga i comportarà la modificació de diferents serveis de la xarxa de Rodalies, sobretot a la línia C-2.

Els treballs que s'han de dur a terme a la banda nord de Barcelona són semblants als que es van fer a la zona de Sants-Bellvitge, però la complexitat no és tan alta, cosa que fa preveure menys complicacions. En primer lloc, l'espai en què hauran de treballar les diferents constructores a la zona de la Sagrera i Sant Andreu és molt més ampli. Tampoc hi ha el mateix trànsit ferroviari que a Sants i la construcció de les vies del TGV tampoc es fa amb túnel. A partir del 31 de gener els trens només podran circular per dues vies a l'estació de Sant Andreu Comtal. Està previst col·locar dues vies provisionals a la banda de muntanya i així deixar lliure la resta de l'estació per començar els treballs de l'alta velocitat.

Tot plegat comportarà una reducció de la capacitat de la via i una disminució de la velocitat dels trens a tota la zona per motius de seguretat. Per minimitzar les futures afectacions, Rodalies Renfe ha decidit reconfigurar la línia C-2 i l'ha dividit en tres subtrams. L'objectiu és aïllar tant com es pugui el tram sud de la línia de les avaries que es puguin produir al nord. En teoria, això evitarà situacions com la del caos de fa dos anys quan un problema en un sol tren a Bellvitge acabava col·lapsant la línia sencera.

En el tram sud de la línia, els trens amb destí a Sant Vicenç de Calders -els que tenen parada a Vilanova i Sitges- començaran el recorregut a Arc de Triomf. D'aquesta manera s'evita el pas per la zona conflictiva. En canvi, al nord, els trens amb origen a Sant Celoni acabaran el seu recorregut a l'aeroport del Prat. Un tercer recorregut a la mateixa C-2 serà el que faran els trens que circulin entre Granollers i Castelldefels.

La reformulació de serveis permetrà regularitzar la freqüència de trens a la zona sud de la C-2. Així, a partir de l'estació de Sants hi haurà un tren cada quinze minuts. Actualment circulen també quatre trens per hora però ho fan amb diferències irregulars.

En canvi, al nord és on les obres penalitzaran més el recorregut. El temps de viatge augmentarà de 6 a 12 minuts, segons el tren, i l'oferta en hora punta es reduirà un 16% i passaran de sis a cinc combois per hora entre dos quarts de set i dos quarts de deu del matí. Tots els trens que circulin per la zona nord seran de doble composició per compensar la pèrdua de capacitat de la via.

Transbord a Montcada
Per si, tot i els canvis, hi hagués problemes i s'hagués de suspendre o restringir encara més la circulació de trens a la zona de Sant Andreu Comtal, Adif i Renfe han preparat plans d'emergència. Els viatgers haurien de baixar a Montcada i desplaçar-se a l'estació que hi ha a la mateixa localitat de la línia de Manresa. De moment, no s'ha previst un serveis d'autocar per fer un desplaçament d'uns tres-cents metres.

Les obres a l'entorn de l'estació i aquesta configuració de la C-2 durarà almenys dos anys. En aquest temps, s'haurà d'edificar la base de l'estació d'alta velocitat de Sagrera i remodelar totalment Sant Andreu Comtal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.